Samiska nationaldagen!

Godmorgon! Gud vad jag är trött, gårdagen var väl ingen höjdare, men men. :)
Visste ni att det är samerna nationaldag idag? Samernas nationaldags firande är ganska intensivt, de samlas många och länge och minglar och lär känna nytt folk! I varje stad hissas deras flagga, och alla sjunger på Samiska nationalsången "Sámi soga lávlla", som jag tror betyder Samefolkets sång om jag minns min samiska rätt, hihi!
Anledningen till att de firar den 6 februari är för att första samiska landsmötet hölls i Trondheim den 6 februari 1917. :)
Tycker det är så roligt att läsa om olika kulturer hos olika folkslag och stammar runt om i världen!

                                                      Den samiska flaggan!
                        

Men nu ska jag återgå till att städa mitt rum och låta samerna fira vidare, haha, puss! ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0