Tips för bra hårväxt!

Många som jag känner undrar och brukar fråga mig hur mitt hår kan växa så snabbt och vara så mjukt, så nu tänker jag svara på det. :)

För det första ska man INTE lyssna på alla myter om hur man får bättre hår, dessa två är mycket vanliga, och jag förklarar varför dom är MYTER!

"Borsta inte håret det sliter på hårtopparna så att dom går av"
Att borsta håret sliter inte ett dugg på topparna, kanske om du har väldigt tovigt hår så att håret går av på vissa ställen, men om du borstar håret morgon och kväll så är det tvärtom jättebra!
För det sliter inte på topparna, utan det sätter igång blodcirkulationen i hårbotten så att håret växer fortare.

"Tvätta håret varje dag"
Det är ett big no no! Man kan ju självklart duscha varje dag, men man ska INTE tvätta håret varje dag!
Det leder till att man till slut tvättar bort hårets naturliga fetter som håller håret fuktigt och mjukt, och istället får man torrt och spretigt hår som går av på topparna hela tiden, därav ingen hårväxt.
Vissa säger att dom får jättefettigt hår om dom inte tvättar varje dag. Vet ni varför? Jo för att om man tvättar håret varje dag så börjar håret producera mer och mer fett för att det inte ska torka ut helt, det är en naturlig reaktion. Jag rekommenderar att tvätta håret 2 eller 3 ggr i veckan högst. Om man bara ger det lite tid så kommer du snabbt märka hur mjukt håret blir när det får tillbaka sin naturliga fuktbalans.


Så tro aldrig på sådana där myter, det är bara skrock!
Men nu till sist tänkte jag ge er ett par tips som faktiskt funkar jättebra för snabbare hårväxt och välmående hår!

1. Precis som jag nämnde ovanför, tvätta INTE håret varje dag, tro det eller ej men det leder till väldigt torrt hår, läs varför däruppe.

2. Borsta håret en gång på morgonen och en gång på kvällen så slipper du otrevliga tovor och håret mår bättre. Och om det är väldigt blåsigt utomhus bör du ha håret uppsatt, annars kan det bli riktigt trassligt och otrevligt när du kommer in.

3. Massera hårbotten en gång per dag. Bara massera med fingertopparna 5 - 10 minuter om dagen så håller du igång blodcirkulationen i hårbotten vilket leder till att håret växer lite snabbare. Du märker klar skillnade på 2 - 3 månader.

4. Försök att inte proppa i dig en massa piller och (ursäkta språket) skit, dom funkar oftast inte och ger konstiga biverkningar. Det enda som jag VET funkar är en produkt som heter Hårkontroll. Det är ett piller du tar 2 per dag som innehåller massor med vitaminer och aminosyror som håret mår jättebra av. Jag har aldrig provat produkten själv men jag har kompisar som provat och det funkar jättebra, hårväxten ökar faktiskt jättemycket! Det är inte så dyrt heller och finns receptfritt på de flesta livsmedelsbutiker!

5. Toppa håret ofta! Du behöver inte klippa håret, men att trimma topparna varje månad förhindrar att håret går av. Det är svårt att förklara hur det hjälper, men om jag säger såhär; Ett hårstrå är ett tunt ihåligt rör, och när det har växt en viss tid så börjar det dra ihop sig i toppen, och då slutar det hårstrået växa, men om du däremot toppar håret så ser du till att hårstrået aldrig växer igen, utan att det alltid är öppet, vilket stimulerar och ökar hårväxten.

6. Håll dig borta från serum! Det finns många olika serum som man ska applicera i hårbotten och topparna, och tydligen ska det få håret att växa fortare, men helt ärligt så funkar de inte alls, det enda som händer är att håret blit fett och delar på sig och blir stripigt, det funkar inte alls!

7. Sist men inte minst, ät mycket protein och vitaminer! Att äta mycket frukt och grönsaker varje dag, och gott om proteiner är jättebra för håret! Jag skuller nog säga att det funkar mycket bättre än piller för ökad hårväxt.

Och kom ihåg, ha tålamod! Det finns ingen mirakelkur som ger dig jättelångt hår på en månad. Utan vad du än gör så är hårväxten en naturlig process som tar lång tid. Men alla saker jag nämt häruppe hjälper håret jättemycket och håret växer otroligt mycket fortare. =)
Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0