Parelli.

Sådärja, nu har jag just kommit in i värmen, det är så ruggigt ute, burr!
Har ridit en sväng med Blesi. Måste säga att man kan ju inte direkt slappna av på hans rygg, det är en ständig kamp, han vill fortare jag vill lugnare, han dansar runt i cirklar och skuttar på bakbenen medan jag håller i mig för glatta livet! xD
Haha, inte det vackraste alltså.. Men i veckan ska vi köra de sju lekarna, de som tränar Parelli med sin häst vet va det är, en väldigt effektiv metod att upprätta en bra, ömsesidig kommunikation med hästen. Det går ut på 7 st lekar man utför tillsammans med sin häst. Med lekarna vinner man förtroendet hos hästen. Han ser dig snabbt som sin ledare, och beskyddare, och därför känner han sig trygg med dig och vill följa med dig och göra dig till lags.
Det finns ju dom som använder sig av en helt annan metod, som använder sporrar, spön, inspänningstyglar osv för att "kontrollera" hästen, vilket är helt fel enligt mig. Man ska inte försöka kontrollera en häst.
Man ska visa att den kan lita på dig, och på så sätt vnner man förtroendet, och hästen gör som du säger för att den vill, och känner sig trygg med dig, inte för att han vet att han annars får ett spörapp på rumpan eller en sporre i sidan.
Att träna en häst genom spö, sporrar och slag är bara ren och skär misshandel i mina ögon.
Allt du behöver för att få den perfekta hästen är att lite på din häst, så vet han det och litar på dig.


Kolla bara på det här paret!


En väldigt liten flicka med en otrolig förståelse för sin häst. Jag är medveten om att hon har ett spö i handen, men hon använder det endast som en förlängning av hennes arm, för att t. ex lägga lite tryck på rumpan hon vill att hästen ska ställa ut bogen, hon rappar aldrig till sin häst som bestraffning.
Hästen vet exakt vad hon vill att han ska göra, just för att hon är lugn och sansad, hon vet vad hon gör, och hästen har en enorm tillit till henne.
Så om ni vill ha en fin häst, lägg undan inspänningen, spöt, sporrarna osv, och enbart lita på din häst!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0